Kajak som träningsform

Kajak är en utmärkt och sund form av träning. Både fysiskt och mentalt. Man kan välja mellan olika svårighetsgrader beroende på var man väljer att paddla och man får vara ute i naturen och se vackra skärgårdsmiljöer samtidigt som man får frisk luft och dagsljus. Om man inte gillar att träna så är kajakpaddling ett alternativ där man har roligt samtidigt som man rör på sig på ett bra sätt.

Det är dock lite krångligare än att exempelvis gå till gymmet. Man måste ofta planera in ett tillfälle, ha rätt utrustning samt att det ska vara rätt säsong. Har man möjlighet och tid så är det dock mycket mer givande och roligare än många andra former av träning.

Det man får ut av träning med kajak är framförallt motion och kondition. Men man tränar också kroppens övre muskelgrupper som bål, armar, rygg och axlar. Det kan vara bra att paddla med andra exempelvis i en klubb så att det blir en social aspekt också. Att paddla själv kan dessutom vara farligt, särskilt om man inte är van, men även den som är van kan råka ut för oförutsedda saker och händer det mitt ute i vattnet så har man då ingen som kan hjälpa en.

Beroende på ens ekonomi kan det för vissa vara dyrt att skaffa kajak. Detta kan lösas genom att gå med i en kajakklubb som lånar ut kajaker vid varje tillfälle eller att kanske låna en kajak av en vän. Det är alltid bra att testa innan man bestämmer sig för att köpa en egen kajak.

Tidsåtgången beror ju såklart på aspekter som hur nära man bor paddelvattnet, om man måste transportera kajaken eller lånar den och så vidare. Man kan räkna med att det tar åtminstone 2 timmar från att man lämnar hemmet tills man kommer tillbaka.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *